Intervju: Ana Osredkar, organizatorka Service Jama Ljubljana

Ana Osredkar je ekonomistka zaljubljena v oblikovanje in ustvarjanje nasploh. Svojo poklicno pot je začela v cirkuški šoli kot producentka uličnega gledališča, kasneje pa je pravi circkus zamenjala za oglaševalskega. Kot vodja projektov je več let delala v agenciji Ogivly v Lizboni.

Danes je zaposlena na Gorenje Design Studiu, kjer se posveča predvsem vključevanju storitvenega oblikovanja v projekte naročnikov. Ana je prepričana, da Slovenci premalo izkoriščamo možnosti, ki jih ponuja premišljeno oblikovanje storitev. Zato se je kot ljubljanska organizatorka pridružila projektu “Global Service Jam”, 48 urnemu dogodku posvečenem oblikovanju novih storitev.


Veliko se govori o oblikovanju izdelkov, redkeje pa se srečamo z izrazom oblikovanje novih storitev. Zakaj pravzaprav gre?

Da, na oblikovanje storitev se pogosto pozablja. Največkrat se razmišlja le oziroma predvsem o snovanju izdelkov. Če za industrijsko oblikovanje rečemo, da gre za načrtovanje oblike in funkcije izdelka, lahko za storitveno oblikovanje rečemo, da gre za načrtovanje oblike in funkcije storitve.

Recimo, ravno v petek popoldne sem zapeljala v vrsto za avtopralnico na bencinski črpalki Petrol. Medtem ko sem izstopila iz avta, da bi na blagajni plačala storitev, je pred mano v vrsto zapeljal drug avto. Ko sem se počasi pomikala naprej mi je zagorela lučka za gorivo. Za točenje goriva bi morala zapeljati ven iz vrste in posledično iz črpalke ter ponovno nazaj. V uri in pol nezadovoljnega čakanja za 5 minutno storitev sem zdolgočasena brskala po internetu na telefonu in bentela: zakaj je ta storitev tako slabo oblikovana?

Service Jam


Torej gre predvsem za iskanje rešitev kako uporabnikom narediti storitve bolj prijazne. Kako pa takšno optimizacijo storitev sprejemajo podjetja?

Po raziskavi Design Councila iz leta 2007 smo uporabniki zadovoljni s kakovostjo 8% vseh storitev, medtem ko te predstavljajo več kot 70% BDP v zahodnih ekonomijah.  Danes se tako vse več podjetij zaveda, da kakovost uporabniške izkušnje z njihovo storitvijo pomembno vpliva na njihov dolgoročni tržni uspeh. Storitveno oblikovanje s svojimi metodami pa prinaša vrsto novih priložnosti za izboljšave obstoječih in oblikovanje popolnoma novih storitev.


Se v oblikovanje storitev vključuje uporabnike? Kako?

Uporabnik je vedno v središču oblikovanja, tako izdelkov kot storitev. V procesu oblikovanja ga vključujemo na različne načine, prek opazovanja njegovih navad in načina uporabe storitev, v fazi snovanja uporabniške poti, prototipiranj in testiranj konceptov. Le tako lahko oblikujemo izboljšane in nove storitve, ki so za uporabnika koristne, uporabne in zaželjene, za podjetje pa učinkovite in razlikovalne.


Imaš še posebej ljub projekt na področju oblikovanja novih storitev, ki ste ga že uspešno razvili?

Žal v Sloveniji še nismo dobili priložnosti za razvoj čisto nove storitve. Metodologijo in orodja storitvenega oblikovanja pa vključujemo v takorekoč vse naše projekte. Najbolj zveneč je zagotovo projekt BMW Premium Brand Experience, kjer smo oblikovali izkušnjo obiskovalcev v salonih blagovne znamke. Podoben projekt smo razvili tudi za Pošto Slovenije.

V obeh primerih smo se osredotočali predvsem na pot, ki jo uporabniki opravijo v teh poslovalnicah in stične točke uporabnika z blagovno znamko na tej poti. Za vsako stično točko na poti, v kateri je uporabnik v interakciji z blagovno znamko, smo oblikovali orodja, aktivnosti, procese in ravnanje zaposlenih, ki skupaj zagotavljajo konstantno kakovost uporabniške izkušnje.

 

Naslednji vikend v okviru Global Service Jama organiziraš ljubljanski dogodek posvečen oblikovanju novih storitev. Koliko držav bo poleg Slovenije še sodelovalo in kaj se bo dogajalo?

Service Jam je globalni dogodek, ki poteka sočasno v več kot 70 državah sveta. Namenjen je spoznavanju metodologij in orodij za oblikovanje storitev, druženju in zabavi. Poteka od petka popoldne, ko je objavljena skupna tema, do nedelje, ko je rok za oddajo projektov. Glavni moto dogodka pa je: “Less talking, more doing!”

Service Jam


Na lanskoletnem GSJ dogodku si sodelovala na Portugalskem. Kakšna je tvoja “uporabniška izkušnja”?

Odlična, zato dogodek organiziram pri nas! Lani smo ustvarjali nove storitve na temo “Super Heros”. Ta je porodila več kot 200 konceptov novih storitev. Nekateri so kasneje zaživeli tudi v praksi.

Letošnji Service Jam v Ljubljani organiziram predvsem ker želim to zanimivo ter intenzivno izkušnjo deliti tudi z drugimi ustvarjalci in odprtimi posamezniki.

 

Mar dogodek res traja kar 48 ur? Kakšne aktivnosti se v tem času odvijejo? 

48 ur je čas med objavo teme in rokom za oddajo konceptov ter predstavitev novih storitev na globalno spletno stran, kjer se zberejo dela vseh skupin po svetu.

V tem času udeleženci definirajo problem, ki ga rešujejo z novo storitvijo, raziskujejo potrebe ciljnih uporabnikov, načrtujejo aktivnosti uporabnikov v procesu koriščenja storitve in orodja, ki zagotavljajo izvajanje te storitve, izdelajo in testirajo prototipe ter pripravijo poslovni načrt. 48 ur se hitro zdi zelo malo.


Kdo lahko sodeluje? 

Sodeluje lahko kdorkoli, z ali brez ozadja v oblikovanju. Ključne so le naslednje lastnosti: želja po prepoznavanju potreb uporabnika, veselje do timskega dela, želodec vajen stresa, kave in pizze.:)

 

Dogodek bo sočasno potekal v Ljubljani in Mariboru. Bosta prizorišči medsebojno kako povezani?

Z obeh lokacij se bomo javljali v živo preko Skypa in Twitterja. Veselimo pa se tudi pobud udeležencev za druge oblike povezovanja.

 

Kaj pričakuješ od Service Jama v Ljubljani? Kaj si lahko obetajo udeleženci?

Pričakujem predvsem spoznavanje in odprto povezovanje ljudi iz različnih ozadij, mešanico drugačnih pogledov in kreativnih pristopov k reševanju problemov, predvsem pa FUN, FUN, FUN!

Za okus pa delim tudi link na vtis enega izmed lanskoletnih soustvarjalcev.

 

Ker si že coworkala z nami, me zanima če se ti zdi coworking na kakšenkoli način povezan z soustvarjanjem novih storitev?

Coworking razumem kot so-bivanje in mreženje samostojnih ustvarjalcev v skupnih delavnih prostorih. So-ustvarjanje, kjer udeleženci v kreativnem procesu iščejo rešitve za skupni izziv, se zdi naravna nadgradnja tovrstnega so-delovanja.

 

Kje v Ljubljani se bo torej ta vikend dogajal Service Jam? Kje se je potrebno prijaviti?

Jammali bomo v prostorih Ljudmile, na Rimski 8. Vsi zainteresirani se lahko prijavijo do četrtka 23.02. na Eventbride ali prek Facebooka. Tisti z druge strani Trojan pa tule.

Več o globalnem dogodku pa je zapisano tukaj.